Wednesday 29 January 2014

O.D.O.J Awesome ^^

Views
بسم الله الرحمن الرحيم

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamua'laikum W.B.T
Alhamdullillah..
Aku masih lagi diberi kesempatan untuk berkongsi sesuatu dengan sahabat semua^-^
Mesti sahabat-sahabat tertanya-tanya tentang tajuk entry kali ini..
O.D.O.J??? 
What's meaning?
Untuk pengetahuan sahabat semua O.D.O.J stand for One Day One Juzu' ^-^
That's mean kita khatam Al-Quran 30 juzu' dalam masa sehari mengikut kumpulan..Dan setiap ahli dalam group O.D.OJ akan diberi satu juzu' untuk dibaca..
Serupa dengan majlis kita khatam Al-Quran beramai-ramai sewaktu di hostel dulu^-^
Tapi yg interesting O.D.O.J ini.. Kami hanya menggunakan talian Whatssap untuk berhubung..
 
 
Memang teknologi dunia sekarang ibarat cendawan tumbuh selepas hujan..Banyak perkhidmatan dan alat-alat yang canggih dicipta..
Terutama bidang komunikasi sekarang..
Tidak salah kalau Sahabat-sahabat gunakan perkhidmatan seperti Whatssap ini sebagai medan dakwah atau ilmu..
 
 
Gunakan nikmat yang diberi dengan bermanfaat dan bukan sebaliknya..
Kami tubuhkan satu group khas untuk O.D.OJ ini..dan sebarang kemusykilan akan dipost di dalam group..Begitu juga pergerakan dan perkembangan ahli group untuk pembacaan juzu' yg diberi..
 
 
 
Sekiranya ahli group sudah habis membaca juzu' yg ditaklifkan.. Dia hendaklah memberitahu ke dalam group untuk admin update.. Jika ada ahli yg makzurah mereka hendaklah memberitahu agar ada ahli lain yg volunteer untuk menggantikannya..Ahli yg makzurah itu juga diharuskan untuk membaca tafsir pada juzu' yg ditaklifkan.
 
 
 
Pukul 10 pm masa untuk menghabiskan juzu' setiap hari..Bagi ahli yg lewat akan didenda dengan mengepost tazkirah pendek atau hadis daripada riyadhussolihin.. Bila admin update semua ahli sudah menghabiskan juzu' masing-masing, dan doa khatam Al-Quran boleh dibaca bersama-sama..
Jadi kami dapat target setiap malam khatam satu juzu' sama-sama dalam kumpulan..dan setiap ahli group akan mendapat juzu' yg berbeza dengan hari-hari  berikutnya..
 
 
Menurut admin group O.D.O.J..
O.D.O.J adalah support  group untuk semua orang yang ingin menghidupkan kecintaan kpd Allah dengan membaca Al-Quran dan mentadabburi ayat-ayatNya..Selain itu, ahli- ahli O.D.OJ adalah dialu-alukan untuk saling menyokong ahli lain dalam mencapai kecintaan kepada Allah ini..
Di samping itu juga, penggunaan emoji dan galakan-galakan positif amat berguna untuk sama-sama memotivasikan ahli O.D.O.J yg lain. 
 
 
Yang penting kita kena betulkan niat^-^
Ikhlas kerana Allah..Kita nak bersihkan hati kita..Kita nak lembutkan hati kita dengan Al-Quran..Kita nak jadikan Al-Quran habit kita..hingga jika kita terleka dari Al-Quran kita rasa gelisah ..Seperti mana kita akrab dengan solat,kita juga mahu akrab dengan Al-Quran..InsyaAllah..
 
 
Gruop O.D.O.J yg aku sertai ini kullukum minnal akhawat..Sahabat ikhwan juga boleh create group sebegini^-^..
Tidak kisah la..pelbagai cara sahabat semua boleh lakukan untuk kita dekat dengan Al-Quran..Pakat dengan sahabat-sahabat kalian..InsyaAllah..


SYUKRAN JAZILAN =)

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...